Решение стюардов по McLaren и Алонсо: подробности решения

Эмерсон Фиттипальди

Чемпионы

Чемпионы

Страна: Италия.

Первый Чемпион Мира в Формуле 1.

Команды: Альфа-Ромео,Феррари.

Чемпион: 1950 г. (Альфа-Ромео)

Хуан Мануэль Фанхио.

Страна: Аргентина.

Команды: Альфа-Ромео, Мерседес, Феррари, Мазерати.

Чемпион: 1951 г. (Альфа-Ромео), 1954-55 гг. (Мерседес), 1956 г. (Феррари), 1957 г. (Мазератти)

Альберто Аскари.

Страна: Италия.

Команды: Феррари, Мазерати, Лянча.

Чемпион: 1952-53 г. (Феррари)

Майк Хоторн.

Страна: Великобритания.

Команды: Феррари, Вандервол, БРМ.

Чемпион: 1958 г. (Феррари)

Джек Брэбэм.

Страна: Австралия.

Команды: Купер, Брэбэм.

Чемпион: 1959-60 гг. (Купер),1966 г. (Брэбэм)

Фил Хилл.

Страна: США.

Команды: Феррари, Мазерати, Купер, Лотус.

Чемпион: 1961 г. (Феррари)

Грэм Хилл.

Страна: Великобритания.

Команды: БРМ, Лотус-Форд, Брэбэм, Хилл.

Чемпион: 1962 г. (БРМ), 1968 г. (Лотус-Форд)

Джим Кларк.

Страна: Великобритания (Шотландия).

Команды: Лотус.

Чемпион: 1963,1965 гг. (Лотус)

Джон Сёртис.

Страна: Великобритания.

Команды: Феррари, Лотус, Купер, Лола, БРМ, Макларен, Хонда.

Чемпион: 1964 г. (Феррари)

Денни Хьюм.

Страна: Новая Зеландия.

Команды: Брэбэм, Макларен.

Чемпион: 1967 г. (Брэбэм)

Джеки Стюарт.

Страна: Великобритания (Шотландия).

Команды: Матра, Тиррелл, Марч, БРМ.

Чемпион: 1969 г. (Матра),1971,1973 гг. (Тиррелл)

Йохен Риндт.

Страна: Австрия.

Команды: Брэбэм, Купер, Лотус.

Чемпион: 1970 г. (Лотус)

Эмерсон Фиттипальди.

Страна: Бразилия.

Команды: Лотус, Макларен.

Чемпион: 1972 г.(Лотус), 1974 г. (Макларен)

Страна: Австрия.

Команды: Феррари, Макларен, БРМ, Марч, Брэбэм .

Чемпион: 1975,1977 гг. (Феррари), 1984 г. (Макларен)

Джеймс Хант.

Страна: Великобритания.

Команды: Хаскет, Макларен, Вольф.

Чемпион: 1976 г.(Макларен)

Марио Андретти.

Страна: США.

Команды: Лотус, Феррари, Альфа-Ромео, Уильямс, Марч.

Чемпион: 1978 г.(Лотус)

Джоди Шектер.

Страна: ЮАР.

Команды: Феррари, Макларен, Тиррелл, Вольф.

Чемпион: 1979 г. (Феррари)

Алан Джонс.

Страна: Австралия.

Команды: Уильямс, Хескет, Хилл, Эрроуз, Лола.

Чемпион: 1980 г. (Уильямс)

Нельсон Пике.

Страна: Бразилия.

Команды: Брэбэм, Уильямс, Энсайн, Макларен, Лотус, Бенеттон.

Чемпион: 1981,1983 гг.(Брэбем),1987 г. (Уильямс)

Кеке Росберг.

Страна: Финляндия.

Команды: АТС, Вульф, Макларен, Уильямс.

Чемпион: 1982 г. (Уильямс)

Ален Прост.

Страна: Франция.

Команды: Макларен, Рено, Феррари, Уильямс.

Чемпион: 1985,86;1989 гг. (Макларен) ;1993 г. (Уильямс)

Айртон Сенна.

Страна: Бразилия.

Команды: Тулмен, Лотус, Уильямс, Макларен.

Чемпион: 1988,1990,1991 гг. (Макларен)

Найджел Мэнселл.

Страна: Великобритания.

Команды: Лотус, Уильямс, Феррари, Макларен.

Чемпион: 1992 г.(Уильямс)

Страна: Германия.

Команды: Бенеттон, Феррари, Мерседес.

Чемпион: 1994-95 гг. (Бенеттон), 2000-2004 гг. (Феррари)

Дэймон Хилл.

Страна: Великобритания.

Команды: Брэбэм, Уильямс, Эрроуз, Джордан.

Чемпион: 1996 г.(Уильямс)

Жак Вильнёв.

Страна: Канада.

Команды: Уильямс, БАР, Рено, Заубер, БМВ.

Чемпион: 1997 г. (Уильямс)

Мика Хаккинен.

Страна: Финляндия.

Команды: Макларен, Лотус.

Чемпион: 1998-99 гг. (Макларен)

Страна: Испания.

Команды: Минарди, Милд Севен, Макларен, Рено, Феррари.

Чемпион: 2005-2006 гг. (Рено)

Страна: Финляндия.

Команды: Заубер, Макларен, Феррари, Лотус.

Чемпион: 2007 г. (Феррари)

Страна: Великобритания.

Команды: Макларен, Мерседес.

Чемпион: 2008 г.(Макларен), 2014-2015 (Мерседес), 2017 (Мерседес)

Страна: Великобритания.

Команды: Уильямс БМВ, Бенеттон, БАР Хонда, Хонда, Браун, Макларен.

Чемпион: 2009 г.(Макларен)

Страна: Германия.

Команды: Заубер БМВ, Торо Россо, Ред Булл.

Чемпион: 2010-13 гг (Ред Булл)

Страна: Германия

Команды: Уильямс, Мерседес.

Чемпион: 2016 года (Мерседес)

Pierre Gasly and Esteban Ocon are not leaders

Former Renault F1 boss Cyril Abiteboul, suggested something in line with what Fittipaldi said, insisting the current driver pairing at Alpine – Pierre Gasly and Esteban Ocon – do not have what it takes to lead the team.

Speaking to France Info, Abiteboul was asked about the matter; he said: “You mention Esteban and Pierre. Two names is one too many.

“When you close your eyes and think of Mercedes, you think of Lewis Hamilton, even though Nico Rosberg did some extraordinary things.

“When you think of Red Bull, you think of the first cycle around Sebastian Vettel, then the second cycle around Max Verstappen,” he added.

“There needs to be a driver who is also a bit of a team boss, the strength of personification is fundamental. At the moment, the grid is very competitive with all cars finishing on the same lap. In a while, there will be a near-level playing field and what will make the difference is ambition, determination,” the Frenchman explained.

“Every element that is changed potentially puts the team spirit and culture at risk. It is these two aspects in particular that are lacking at Alpine,” he suggested.

Then added: “The investments have been made, the resources, the group’s ambitions, the corporate strategy with the Alpine brand – it’s all there. When a team has everything, it needs something that transcends it, someone to drive it.

“The strength of an individual who can pull 1,000 people together is very unifying,” Abiteboul concluded.

First World Championship

The 1972 season marked a turning point for “Emmo”. With the legendary Lotus team’s backing, he embarked on a season that would see him clinch his first Formula 1 World Championship, becoming the youngest World Champion in history at just 25 years three months old – a record he held until 2005 when Alonso surpassed him.

Fittipaldi’s 1972 season was nothing short of spectacular. Of the 12 races, he won five, including victories in the Spanish, Belgian, British, Austrian, and Italian Grands Prix. His consistency and determination led to a dominant championship victory, sealing the Constructors’ Championship for Lotus as well. He was the new king of formula one, Colin Chapman had found a new superstar.

Early Days

Born on December 12, 1946, in São Paulo, Brazil, Emerson Fittipaldi hailed from a family with a rich motorsports history. His father, Wilson Fittipaldi Sr., was a renowned motorsport journalist and commentator, while his mother, Józefa “Juzy” Wojciechowska, was a Polish refugee who fled World War II. Emerson grew up alongside his older brother Wilson Fittipaldi Jr., who also became a racing driver.

Emerson’s passion for racing was ignited at a young age. He began competing in motorcycle races at the age of 14 and switched to karting by the age of 16. After achieving success in Brazilian karting championships, Fittipaldi transitioned to single-seater racing, competing in the Brazilian Formula Ford Championship in the late 1960s.

Formula One Statistical Overview[]

Formula One Record

Year Entrant Team WDC Pts. WDC Pos. Report
Gold Leaf Team Lotus Lotus-Ford Cosworth 12 10th Report
Gold Leaf Team Lotus Lotus-Ford Cosworth 16 6th Report
World Wide Racing Lotus-Pratt & Whitney
John Player Team Lotus Lotus-Ford Cosworth 61 1st Report
World Wide Racing
John Player Team Lotus Lotus-Ford Cosworth 55 2nd Report
Marlboro Team Texaco McLaren-Ford Cosworth 55 1st Report
Marlboro Team McLaren McLaren-Ford Cosworth 45 2nd Report
Copersucar-Fittipaldi Fittipaldi-Ford Cosworth 3 17th Report
Copersucar-Fittipaldi Fittipaldi-Ford Cosworth 11 12th Report
Fittipaldi Automotive Fittipaldi-Ford Cosworth 17 10th Report
Fittipaldi Automotive Fittipaldi-Ford Cosworth 1 21st Report
Skol Fittipaldi Team Fittipaldi-Ford Cosworth 5 15th Report

Bold indicates world champion.

Career Statistics

Entries 149
Starts 144
Pole Positions 6
Sprint Poles
Front Row Starts 16
Race Wins 14
Sprint Wins
Podiums 35
Sprint Podiums
Fastest Laps 6
Sprint Fastest Laps
Points 281
Laps Raced 7291
Distance Raced 34,423 km (21,389 mi)
Races Led 18
Laps Led 478
Distance Led 2,235 km (1,389 mi)
Doubles 4

Race Wins

Win Number Grand Prix
1 1970 United States Grand Prix
2 1972 Spanish Grand Prix
3 1972 Belgian Grand Prix
4 1972 British Grand Prix
5 1972 Austrian Grand Prix
6 1972 Italian Grand Prix
7 1973 Argentine Grand Prix
8 1973 Brazilian Grand Prix
9 1973 Spanish Grand Prix
10 1974 Brazilian Grand Prix
11 1974 Belgian Grand Prix
12 1974 Canadian Grand Prix
13 1975 Argentine Grand Prix
14 1975 British Grand Prix

Career Results

Complete Formula One Results
Year 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Pts Pos
12 10th
8th 4th 15th DNS 1st Ret
16 6th
Ret Ret 5th 3rd 3rd Ret 2nd 8th 7th NC
61 1st
Ret 2nd 1st 3rd 1st 2nd 1st Ret 1st 1st 11th Ret
55 2nd
1st 1st 3rd 1st 3rd 2nd 12th Ret Ret Ret 6th Ret 2nd 2nd 6th
55 1st
10th 1st 7th 3rd 1st 5th 4th 3rd Ret 2nd Ret Ret 2nd 1st 4th
45 2nd
1st 2nd NC DNS 2nd 7th 8th Ret 4th 1st Ret 9th 2nd 2nd
3 17th
13th 17th 6th Ret DNQ 6th Ret Ret 6th 13th Ret Ret 15th Ret 9th Ret
11 12th
4th 4th 10th 5th 14th Ret Ret 18th 11th Ret DNQ 11th 4th DNQ 13th Ret
17 10th
9th 2nd Ret 8th 9th Ret Ret 6th Ret Ret 4th 4th 5th 8th 5th Ret
1 21st
6th 11th 13th Ret 11th 9th Ret C Ret Ret Ret Ret Ret 8th 8th 7th
5 15th
NC 15th 8th 3rd Ret 6th Ret 12th Ret 11th Ret Ret Ret Ret
Key
Symbol Meaning Symbol Meaning
1st Winner Ret Retired
2nd Podium finish DSQ Disqualified
3rd DNQ Did not qualify
5th Points finish DNPQ Did not pre-qualify
14th Non-points finish TD Test driver
Italics Scored point(s) for Fastest Lap DNS Did not start
18th† Classified finish (retired with >90% race distance) NC Non-classified finish (<90% race distance)
4thP Qualified for pole position More Symbols

Вместо заключения

Бывали и другие случаи, когда команды жертвовали своими вторыми номерами – Лоренцо Бандини в Мексике в 1964-м фактически выбил Грэма Хилла, что принесло титул Джону Сёртису. Всё в той же “Феррари” в 2012 году в США решили сорвать пломбу с коробки передач автомобиля Фелипе Массы чтобы передвинуть на старте Алонсо на более чистую сторону трассы. Но пока гонки гран-при будут оставаться командным видом спорта, подобные трюки будут применяться командами, запрещены они правилами или нет. И честнее всего проблему описал Ряйккёнен в этом году в Германии, когда в “Феррари” (опять эти итальянцы, да) на птичьем языке пытались объяснить финну, что не стоит сдерживать Феттеля, на что Кими ответил команде – если вы хотите чтобы я его пропустил, просто так и скажите.

Notes[]

  1. Race stopped after 29/75 Laps. Half points awarded
  2. Race stopped after 29/54 Laps. Half points awarded
V T E List of World Drivers’ Champions
: Giuseppe Farina : Juan Manuel Fangio : Alberto Ascari : Alberto Ascari : Juan Manuel Fangio : Juan Manuel Fangio : Juan Manuel Fangio : Juan Manuel Fangio : Mike Hawthorn : Jack Brabham : Jack Brabham : Phil Hill : Graham Hill : Jim Clark : John Surtees : Jim Clark : Jack Brabham : Denny Hulme : Graham Hill : Jackie Stewart : Jochen Rindt : Jackie Stewart : Emerson Fittipaldi : Jackie Stewart : Emerson Fittipaldi : Niki Lauda : James Hunt : Niki Lauda : Mario Andretti : Jody Scheckter : Alan Jones : Nelson Piquet : Keke Rosberg : Nelson Piquet : Niki Lauda : Alain Prost : Alain Prost : Nelson Piquet : Ayrton Senna : Alain Prost : Ayrton Senna : Ayrton Senna : Nigel Mansell : Alain Prost : Michael Schumacher : Michael Schumacher : Damon Hill : Jacques Villeneuve : Mika Häkkinen : Mika Häkkinen : Michael Schumacher : Michael Schumacher : Michael Schumacher : Michael Schumacher : Michael Schumacher : Fernando Alonso : Fernando Alonso : Kimi Räikkönen : Lewis Hamilton : Jenson Button : Sebastian Vettel : Sebastian Vettel : Sebastian Vettel : Sebastian Vettel : Lewis Hamilton: Lewis Hamilton: Nico Rosberg: Lewis Hamilton: Lewis Hamilton: Lewis Hamilton: Lewis Hamilton: Max Verstappen: Max Verstappen: Max Verstappen
V T E List of World Drivers’ Championship runners-up
: Juan Manuel Fangio : Alberto Ascari : Giuseppe Farina : Juan Manuel Fangio : José Froilán González : Stirling Moss : Stirling Moss : Stirling Moss : Stirling Moss : Tony Brooks : Bruce McLaren : Wolfgang von Trips : Jim Clark : Graham Hill : Graham Hill : Graham Hill : John Surtees : Jack Brabham : Jackie Stewart : Jacky Ickx : Jacky Ickx : Ronnie Peterson : Jackie Stewart : Emerson Fittipaldi : Clay Regazzoni : Emerson Fittipaldi : Niki Lauda : Jody Scheckter : Ronnie Peterson : Gilles Villeneuve : Nelson Piquet : Carlos Reutemann : Didier Pironi : Alain Prost : Alain Prost : Michele Alboreto : Nigel Mansell : Nigel Mansell : Alain Prost : Ayrton Senna : Alain Prost : Nigel Mansell : Riccardo Patrese : Ayrton Senna : Damon Hill : Damon Hill : Jacques Villeneuve : Heinz-Harald Frentzen* : Michael Schumacher : Eddie Irvine : Mika Häkkinen : David Coulthard : Rubens Barrichello : Kimi Räikkönen : Rubens Barrichello : Kimi Räikkönen : Michael Schumacher : Lewis Hamilton : Felipe Massa : Sebastian Vettel : Fernando Alonso : Jenson Button : Fernando Alonso : Fernando Alonso : Nico Rosberg: Nico Rosberg: Lewis Hamilton: Sebastian Vettel: Sebastian Vettel: Valtteri Bottas: Valtteri Bottas: Lewis Hamilton

: Charles Leclerc

* Michael Schumacher was disqualified from the 1997 championship.

Rise to Formula 1

In 1969, young Emerson made the leap to Europe, joining the Jim Russell Racing School to hone his skills. He quickly attracted the attention of Lotus founder Colin Chapman, who offered him a seat in Formula 3. Fittipaldi scored nine victories driving the Lotus 59 run by Jim Russell and conquered the 1969 MCD Lombardy Championship. His undeniable talent led him to move quickly to Formula 1, debuting with Lotus in 1970. His first race was the British GP on 18 July at Brands Hatch, the seventh of thirteen races in that year’s Grand Prix season.

In only his fourth race, the 1970 United States Grand Prix at Watkins Glen, Fittipaldi claimed his maiden victory. At the age of 23 years and 297 days old, he became the youngest Formula 1 race winner at the time – a record that would stand for over three decades until Fernando Alonso broke it in 2003.

Copersucar-Fittipaldi and the End of F1 Career

In 1976, Emerson and his brother Wilson Fittipaldi Jr. founded the Fittipaldi Automotive team, backed by Brazilian sugar and alcohol cooperative Copersucar. Emerson made a bold move to leave McLaren and race for his own team, beginning in 1976.

Unfortunately, the Copersucar-Fittipaldi team struggled to find competitiveness. Despite a few podium finishes, the team never achieved a race win. Emerson’s dedication to the team and desire to elevate Brazilian motorsports was commendable, but by 1980, after a partnership with Skol, Fittipaldi decided to retire from Formula 1, with his final race being the 1980 United States Grand Prix.

Когда жертвуют пешкой

Также команды далеко не всегда решают судьбу победы в гран-при простым приказом второму номеру пропустить своего лидера – иногда его гонка просто приносится в жертву ради более высокой цели (как мы видели это в Италии в этом году, когда Боттас оттормаживал Ряйккёнена, что в итоге позволило победить Хэмилтону).

Эдди Ирвайн впереди Жака Вильнёва во время японского гран-при – Image Box

“Феррари”, Япония-1997

Судзука, предпоследний этап чемпионата. Судьба титула висит на волоске – Михаэль Шумахер проигрывает Жаку Вильнёву девять очков. Но за игнорирование жёлтых флагов в тренировках японского гран-при канадец получил дисквалификацию и стартовал в гонке лишь потому что команда подала апелляцию.

После первых пит-стопов в лидерах оказался Эдди Ирвайн, а на втором месте – Михаэль Шумахер, у которого на хвосте висел Вильнёв. Что делают в “Феррари” – отдают приказ Ирвайну замедляться. И буквально через три круга он пропустил вперёд Шумахера, при этом успев запереть за собой Вильнёва. Канадец проторчал за ирландцем пять кругов и, поняв всю бесперспективность ситуации, отправился в боксы, как только открылось окно пит-стопа. Но всё это привело к тому, что Жак финишировал в гонке лишь пятым, а работа на лидера стоила Ирвайну второго места. При том что в итоге она оказалась бессмысленной – дисквалификацию гонщика “Уильямс” всё равно оставили в силе.

“Рено”, Сингапур-2008

Первый гран-при на трассе Марина-Бэй. Фернандо Алонсо, сбежавший в “Рено” после скандала в “Макларене”, квалифицировался 15-м из-за проблем во втором сегменте, что не оставляло шансов на приличный результат на городской трассе. И команда избирает для него стратегию остановки на 12-м круге, в надежде на выезд автомобиля безопасности. Пит-стоп испанца в итоге стал самым ранним в гонке.

И надо же такому случиться, что через два круга Нельсиньо Пике разобрал свою “Рено” в 17-м повороте, что привело к выезду автомобиля безопасности. Все в боксы – а Алонсо уже там был, да. На рестарте испанец уже пятый, позади Нико Росберга, Ярно Трулли, Джанкарло Физикеллы и Роберта Кубицы. Но все они останавливались второй раз до Алонсо, что позволило испанцу после второго визита в боксы остаться лидером и выиграть гонку. После финиша которой у некоторых закрались сомнения – а не была ли авария Пике нарочно? Да ну, бред какой-то.

Но после увольнения Пике в 2009 году посреди сезона оказалось что не бред. Бразилец рассказал что всё это было подстроено, и он даже тренировался разбивать машину. По итогам расследования ФИА руководитель французской команды Флавио Бриаторе получил пожизненный запрет на работу в автоспорте, а  Пэт Симмондз, технический директор “Рено”, был отстранён от Ф1 на пять лет. Знал ли Алонсо об этом плане – неизвестно, двукратный чемпион молчит до сих пор.

Emerson Fittipaldi believes Alpine have lost a leader when Fernando Alonso left at the end of the 2022 Formula 1 season, a factor he reckons is contributing to the French team’s recent woes.

Alpine have been going through a major shakeup with Laurent Rossi sidelined from his CEO role, Otmar Szafnauer fired from his Team Principal position, while long-serving Sporting Director Alan Permane was also shown the door at Enstone, and all in a matter of days.

The French team have been struggling in 2023 after finishing fourth in the 2022 F1 Constructors’ Championship, and double F1 Champion Emerson Fittipaldi told MyBettingSites.co.uk, why he thinks that is the case.

“It’s possible that when they lost Fernando, they lost a leader in setting up the car,” Fittipaldi said.

“The lack of a driver like Fernando that can help develop the car and make it competitive. It doesn’t matter how much telemetry you have, the driver still has the feeling. Finish testing, finish qualifying, finish the grand prix and he still has the mind to analyse where he was losing time and where the car is weak and can be improved,” he explained.

“Telemetry, the numbers and analytics are not human beings. They are still very important when it comes to developing an F1 car,” the Brazilian added.

However, the retired F1 great believes Renault and Alpine can turn the situation around; he said: “They are very committed and France has such a strong history in races. They are proud of their work and they know how to do it.

“They have the financial support, a very good team and they will come back, for sure. The last races have been disappointing but they have good drivers and they know how to do things,” he concluded.

Years in Formula 1

Below is a list of the racing years of Emmo in Formula 1, along with the position he finished in the championship and the Grands Prix he won each year:

1970 – Team Lotus – 10th (United States GP)

1971 – Team Lotus – 6th (No wins)

1972 – Team Lotus – 1st (Spanish, Belgian, British, Austrian, and Italian GPs winner)

1973 – Team Lotus – 2nd (Argentinian and British GPs winner)

1974 – McLaren – 1st (Brazilian, Belgian, Canadian GPs winner)

1975 – McLaren – 2nd (Argentinian and British GPs winner)

1976 – McLaren – 6th (No wins)

1977 – Copersucar –12th (No wins)

1978 – Copersucar– 17th (No wins)

1979 – Copersucar -14th (No wins)

1980 – Skol-Fittipaldi Team – 24th (No wins)

Оцените статью